Het aantal vacatures in de horeca is al enkele jaren aan het stijgen, wat het steeds lastiger maakt om als werkgever de vacatures in te vullen. Vooral goed en ambitieus personeel is moeilijk te vinden. Voorkomen is beter dan genezen en daarom is juist nu het moment om in kaart te brengen hoe je jouw horeca medewerkers kan behouden en tevreden houdt. Tevreden medewerkers zijn namelijk ook bereid om net dat stapje extra te zetten.
WEES TRANSPARANT
Deel wat er speelt in de organisatie. Houd de medewerkers op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen zoals nieuwe klanten en updates over lopende projecten. Wekelijkse of maandelijkse vergaderingen zijn een goed moment om updates te geven en vragen van medewerkers te beantwoorden. Neem ook regelmatig de tijd voor een-op-een gesprekken om naar je medewerkers te luisteren.
BETREK DE MEDEWERKER BIJ DE ORGANISATIE
Door de medewerkers meer te betrekken bij de organisatie voelen zij zich meer verbonden. Volgens het onderzoeksbureau Intergon voelt maar 1 op de 4 medewerkers in Nederland zich betrokken voelt bij de organisatie. Er zijn verschillende mogelijkheden om de mate van betrokkenheid onder medewerkers te vergroten. Vraag medewerkers bijvoorbeeld met ideeën en oplossingen te komen voor onderwerpen zoals het verbeteren van de gasttevredenheid of duurzaamheid. Dit kan bijvoorbeeld met een ideeënbus, waarvan het beste idee een prijs ontvangt. Andere mogelijkheid is om een projectgroep op te richten waarin ideeën worden uitgewisseld.
STIMULEER GROEI EN ONTWIKKELING
Zorg dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en uitgedaagd blijven. Dit kun je stimuleren door onder andere opleidingen en trainingen aan te bieden. Daarnaast kun je ze ook een korte tijd stage laten lopen bij een andere afdeling. Dit is bijvoorbeeld mogelijk tussen de afdeling bediening en keuken. Hierdoor creëer je ook meer collegialiteit en betrokkenheid.
BIED DOORGROEIMOGELIJKHEDEN AAN
Doorgroeimogelijkheden aanbieden maken een werkgever aantrekkelijk. Naast een cursus of opleiding kun je de medewerkers ook blijven uitdagen door de mogelijkheid te geven om door te groeien. Ze kunnen als junior beginnen en uitgroeien tot senior. De medewerkers kunnen meer verantwoordelijk kunnen meer krijgen verantwoordelijkheden zoals inkoop, werkroosters maken en mensen aansturen. Met doorgroeimogelijkheden stimuleer je hen om zichzelf te blijven ontwikkelen.
GEEF WAARDERING EN ERKENNING
Medewerkers spannen zich dagelijks in voor de organisatie. Naast een maandelijkse vergoeding willen de medewerkers ook een persoonlijke waardering krijgen. Deze waardering kun je op een groot aantal manieren laten blijken. De meest eenvoudige manier is het geven van een compliment. Andere manieren zijn het geven van een bonus, vrije tijd of een persoonlijk cadeau.
WEES FLEXIBEL
De one-size-fits-all aanpak gaat al een tijdje niet meer op als het gaat om aansturen en behouden van medewerkers. Het is belangrijk dat je inspeelt in op de behoeften van medewerkers. Bied flexibele werktijden aan of geef de mogelijkheid om thuis te werken. Dit gaat uiteraard niet voor alle functies in de horeca op. Hierdoor ondersteun je ook de werk-privébalans en je verkleint de kans dat er iemand overspannen raakt.
CONCURRERENDE (SECUNDAIRE) ARBEIDSVOORWAARDEN
Medewerkers hechten waarde aan salaris, zekerheid en goede arbeidsvoorwaarden. Hiermee geef je de medewerkers het gevoel dat ze wat waard zijn. Het aanbieden van een leaseauto, telefoon en een uitzonderlijk hoog salaris is niet voor alle organisaties financieel mogelijk. Er zijn meer mogelijkheden om je te onderscheiden van de ‘concurrent’. Restaurant Pesca in Amsterdam onderscheidt zich bijvoorbeeld door een deel van de winst uit te keren aan hun medewerkers. Een hotel kan zich onderscheiden door korting op hotelovernachtingen en F&B. Andere mogelijkheden zijn korting op fitnessabonnement of het aanbieden van een Swapfiets. Zekerheid kun je aanbieden door minimaal een jaarcontract aan te bieden en vaste dagen vrij te geven.